O gastronomii

Porady

Jak nadążyć za zmianami w gastronomii

Znajomość najnowszych trendów pojawiających się w gastronomii jest najlepszą inwestycją, jakiej dokonać może i powinien kucharz-szef kuchni oraz właściciel. Umiejętność dostrzegania nowych trendów jest pożądana u każdego ambitnego kucharza i szefa kuchni, pragnącego podnosić własna wiarygodność zawodową, ale również przekłada się na zadowolenie klientów odwiedzających nasz lokal gastronomiczny.

Wyłowienie trendów związanych z jedzeniem i napojami oraz powiązanie ich ze specyfiką naszego lokalu w przełożeniu na zadowolenie konsumentów nas odwiedzających jest nie lada wyzwaniem zarówno dla szefa kuchni jak i właścicieli punktów żywienia zbiorowego.

Poniżej kilka istotnych porad jak odkrywać nowe trendy:

Po pierwsze. Brać czynny udział w konkursach kulinarnych i pokazach.

Po drugie. Przejrzeć to, co pokazują nam media starając się wyśledzić pewne prawidłowości i wynieść z tego nowe koncepcje z różnych fragmentów informacji. W naszym życiu zazwyczaj wszystko sprowadza się do dobrego smaku - wyczucia co jest ważne a co nie jest.

Po trzecie. Zaczerpnąć inspiracji z kontaktów z innymi kucharzami oraz specjalistami z branży gastronomicznej – najbardziej dziwne jest to, że bardzo często możemy nauczyć się więcej dzięki pytaniom, a nie odwrotnie.

Jednak najciekawiej jest patrzeć na trendy zidentyfikowane przez innych, które są wprowadzane w życie w dziedzinach związanych z żywieniem. Są restauracje znane poprzez oryginalne i śmieszne nazwy potraw oraz znane osoby odwiedzające te lokale lub będące ich właścicielami. Inne restauracje przyciągają gości ze względu na mieszankę azjatyckich kuchni, fantazyjny dobór smaków, regionalność lub ciekawe wnętrza i odkrytą kuchnię.

Jeżeli będziemy uważnie przyglądać się pojedynczym osobom i większym ich skupiskom znajdziemy te elementy które pozwolą zainteresować naszym lokalem gastronomicznym wielu nowych klientów.

Jak zacząć ten biznes

Znajdzesz tu porady i ofertę naszych usług w zakresie uruchomienia działalności gospodarczej w zakresie gastronomii.

Głównym zadaniem branży gastronomicznej jest zaspokajanie potrzeb żywieniowych człowieka. Lokale gastronomiczne od wielu lat cieszą się popularnością, która cały czas rośnie wraz ze wzrostem tempa życia naszego społeczeństwa. Osoby ciężko pracujące często nie znajdują czasu, żeby codziennie przygotowywać sobie posiłki domowe i chętnie korzystają z usług obiektów które je oferują. Jeżeli lokal będzie miał odpowiednią ofertę i przyciągające ceny, to z całą pewnością utrzyma się na rynku, a w przyszłości przedsiębiorca może nawet rozwinąć działalność, tworząc kolejne placówki gastronomiczne.

Osoby planujące uruchomienie działalności gastronomicznej powinny postawić na wykwalifikowanych personel. Doświadczenie kucharzy i ich kunszt kulinarny będą miały wpływ na zadowolenie i opinie klientów, więc warto zatrudnić mistrzów w swoim fachu. W zależności od zakresu oferowanych usług wyróżnić można następujące typy zakładów gastronomicznych:
- zakłady typu zamkniętego
- zakłady typu otwartego, uzupełniającego
- punkty gastronomiczne.

Zakłady zamknięte mają na celu zaspokajanie potrzeb w sektorze żywienia stałych konsumentów. Możemy zaliczyć do nich stołówki w szpitalach, szkołach, zakładach pracy, ośrodkach wypoczynkowych czy bufety pracownicze w biurowcach. Zakłady otwarte świadczą usługi kulinarne, rozrywkowe i są dostępne dla każdego klienta np. restauracje, kawiarnie, bary. Lokale gastronomiczne są to zakłady, które prowadzą ograniczoną działalność gastronomiczną. Realizują sprzedaż posiłków, napojów. Mieszczą się one w miejscach innego przeznaczenia i są zaopatrywane przez zewnętrzne zakłady wytwarzające wyroby kulinarne, ciastkarskie itd.

Nasz wybór rodzaju gastronomii którą planujemy powinien wynikać z:
- zapotrzebowania środowiskowego,
- warunków techniczno – budowlanych,
- posiadanych środków inwestycyjnych,
- wiedzy, pomysłowości przedsiębiorcy.

Planując otwarcie lokalu gastronomicznego należy przeanalizować sytuację i warunki, w jakich będzie działać, jakie są plusy i minusy jej prowadzenia (mocne i słabe strony naszego przedsięwzięcia), co można uznać za cechy sprzyjające (szansa rozwoju), a co stanowi barierę rozwoju (zagrożenia).

Aby odnieść sukces Twój lokal gastronomiczny powinien spełniać następujące warunki:
- atrakcyjna oferta kulinarna, smaczne menu,
- atrakcyjne miejsce
- atrakcyjny wygląd lokalu,
- współpraca z instytucjami branży turystycznej,
- elastyczność dostosowania się do wymogów klientów,
- możliwość pozyskiwania stałych klientów,

Zasadniczą potrzebą konsumentów jest, aby jedzenie było smaczne, tanie, ładnie podane, aby w lokalu panowała miła atmosfera, a obsługa była uśmiechnięta. W warunkach wolnej konkurencji ceny mogą być kształtowane dowolnie, jednak aby nasza działalność była opłacalna i zakończyła się sukcesem, należy wziąć pod uwagę również możliwości finansowe naszych potencjalnych klientów.

do góry